EUROPEJSKI TYDZIEŃ JĘZYKÓW

W poprzednim tygodniu obchodziliśmy w naszej szkole Europejski Dzień języków. Ze względu na liczne materiały dydaktycze i różnorodne formy pracy na lekcji wydarzenie to przybrało formę Europejskiego Tygodnia Języków. Nauczyciele języków obcych, którzy uczestniczyli w mobilnościach zagranicznych w ramach programu Erasmus+, przygotowali ciekawe lekcje podczas których przybliżyli uczniom kulturę swoich projektowych destynacji takich jak Sycylia, Cypr, Malta, Francja, Hiszpania oraz Dublin. Klasa 3 BS miała okazję poznać słowo Hello w 24 językach oraz przygotować w grupach informacje o wylosowanym kraju (Hiszpania, Anglia, Niemcy). Natomiast klasy 1 TL i 2TP uczestniczyły w tzw. running dictation - technice nauczania polegającej na znalezieniu brakujących elementów tekstu umieszczonego w różnych miejsach w szkole oraz na terenie wokół szkoły. Uczniowie mieli wiele zabawy podczas gdy jedna osoba z grupy zapisywała tekst, a pozostałe starały się się zapamiętać fragment tekstu i przedstawić go w sposób prawidłowy swojej drużynie nie zapominając o poprawności merytorycznej i gramatycznej. Tekst był o geografii, kulturze, historii największej wyspy Morza Śródziemnego - Sycylii, miejsca, które było destynacją wyjazdu projektowego. Warto zaznaczyć, iż w ramach programu Erasmus+ nauczyciele podnosili swoje kwalifikacje językowe również w zakresie komunikacji w języku niemieckim oraz nowoczesnych metod nauczania tego języka. W zwiazku z tym, klasy 2TP i 2TI wzięły udział w lekcji okolicznościowej poświęconej jednemu z najważniejszych niemieckich świąt ludowych, jakim jest Oktoberfest. Uczniowie zapoznali się ze specyficznym słownictwem dotyczącym tego wydarzenia oraz rozwiązali quiz sprawdzający ich wiedzę. Natomiast klasa 3LO gr 1 pracowała przez trzy kolejne lekcje j. angielskiego metodą projektu - tworząc w cztero-osobowych grupach według własnego pomysłu gry planszowe, które nawiązywały do kultury wcześniej wylosowanych krajów europejskich. Po burzy mózgów na etapie designerskim uczniowie przystąpili do realizacji projektu z wykorzystaniem przygotowanych na ten cel akcesoriów plastycznych. W etapie finalnym odbyły się emocjonujące rozgrywki na przygotowanych planszach oraz głosowanie na najbardziej pomysłową grę. Dzięki zaangażowaniu w grę scrabble maturzyści utrwalili słownictwo związane z turystyką i podróżowaniem, a następnie w ramach grywalizacji rozwiązali rebus o zakodowanej treści “Everybody can learn a language, you too!” Nauczyciele j. angielskiego doskonalili swoje umiejętności metodyczne podczas kursów metodycznych w Dublinie. W związku z tym klasy 2abLO, 3LO, 4TP i 4 TI uczestniczyły w serii wykładów o Irlandii. Celem zajęć było przybliżenie uczniom historii, kultury i tradycji Zielonej Wyspy. Uczniowie oglądali zdjęcia zrobione kilka tygodni temu oraz prezentację multimedialną, słuchali tradycyjnej muzyki irlandzkiej i zapoznali się z historią postaci Świętego Patryka. Uczniowie klas 2a, 2b, 1b oraz 5RZ bardzo chętnie zaangażowali się w grę terenową Scavenger Hunt polegającą na znalezieniu kodów QR, w których ukryte były odpowiedzi do wcześniej wylosowanych pytań. W poszukiwaniu kodów QR ukrytych na terenie wokół szkoły uczniom towarzyszyła słoneczna pogoda, poczucie humoru i aktywność fizyczna. W kodach QR były zakodowane +informacje dotyczące Unii Europejskiej. Nasi uczniowie dowiedzieli się m.in ile jest języków urzędowych w UE, w których krajach europejskich językiem urzędowym jest język niemiecki, który kraj przyjął w styczniu 2023 walutę Euro, jaki symbol ma takie samo znaczenie we wszystkich krajach świata. Treść pytań znajduje się na jednym ze zdjęć poniżej. Lekcja w oparciu o kody QR była przykładem lekcji z elementami CLIL gdzie język angielski był “narzędziem” do poszerzenia wiedzy o Europie i Unii Europejskiej. Z kolei grupa gastronomiczna klasy 5RŻ rozmawiała na temat 10 najbardziej popularnych dań europejskich wywodzących się z Włoch, Francji i Hiszpanii-kolejnych krajów na naszej mapie Erasmusowych destynacji. Katarzyna Kubiak-Moś - koordynatorka projektu
Opracowanie: Szkolny zespół redakcyjny