Przełom grudnia i stycznia jest czasem długo wyczekiwanego wypoczynku, radości a wraz z Nowym Rokiem okresem karnawałowej zabawy. Dlatego też na poświąteczny czas postanowiłam przygotować dla naszych uczniów zajęcia o tematyce bożonarodzeniowej w krajach obszaru niemieckojęzycznego, realizując lekcje metodą stacji dydaktycznych, zwaną także „podróżą z przygodami” (Lernen an Stationen) dzięki materiałom okolicznościowym przygotowanymi przez wydawnictwo PEARSON.
Metoda stacji to samodzielna, bądź w małych grupach, praca ucznia na przygotowanych wcześniej stanowiskach zawierających zadania wykonywane w dowolnej, wybranej przez niego kolejności. Metoda stacji daje wiele korzyści zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Praca w wybranym przez siebie tempie, dobór strategii uczenia się, nauka odpowiedzialności to tylko niektóre pozytywne strony nauki dla uczniów przy wykorzystaniu stacji. Również i nauczyciel zyskuje więcej czasu na obserwację i spełnia bardziej rolę doradcy niż kierującego pracą ucznia. Kolejne stacje są urozmaicone pod względem form socjalnych i dostępu do materiału nauczania. Stanowiska pracy są zawsze tematycznie powiązane. Uczenie się to przechodzenie przez kolejne etapy sensownie ze sobą połączone.
Uczniowie klasy 1 AR, po powrocie ze świątecznego wypoczynku (2.01.2017) a mając jednocześnie w perspektywie zbliżające się święto Trzech Króli, starali się powtórzyć słownictwo związane z tematyką świąt Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem, przypominając sobie teksty życzeń bożonarodzeniowych w języku niemieckim i formułując własne wypowiedzi. Niezwykle ciekawym ćwiczeniem okazało się rozpoznawanie potraw tj. Berliner Brot, Glühwein, Nürnberger Lebkuchen, Bremer Klaben, Kenkentjüch, Pflaumentoffel, Dreikönigskuchen,Zedernbrot, Spekulatius, Bratapfel, Mettensau, Stutenkerl, Bunter Teller, Mohnpielen, Weihnachtsgans, Dresdner Christstollen, Neunerlei, Weihnachtskarpfen oraz tradycji świątecznych m.in. Adventskalender, Adventskranz, Schwibbogen, Chlausjagen, Samichlaus, Schmutzli, Perchtenlauf, Barbarazweige.
Rozwikłanie tego dość skomplikowanego nazewnictwa okazało się niezbyt trudne dzięki pomocy wyszukiwarek internetowych. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia stron internetowych niemieckich jarmarków m.in. w Berlinie, Stuttgarcie, Monachium czy Norymberdze. Końcową stację stanowił quiz o tematyce bożonarodzeniowej. Po rozwiązaniu zadań w wybranych stacjach uczniowie dokonali ewaluacji na specjalnie przygotowanym arkuszu.
Praca metodą stacji jest doskonałą okazją zaangażowania do pracy uczniów i wspiera autonomię nauczania. Dlatego też najbliższe lekcje przygotowane przy pomocy stacji, przy wykorzystaniu lekcji okolicznościowych wydawnictwa PEARSON, odbędą się z okazji Dnia Św. Walentego oraz w marcu przed świętem Wielkanocy.
Opracowanie: Anna Klósak