26 września w Zespole Szkół nr 2 obchodziliśmy Europejski Dzień Języków pod hasłem przewodnim: „Smaki Europy” oraz „Język w rozrywkach umysłowych”. Ten uroczysty dzień rozpoczął się od konkursu kulinarnego na najlepszą potrawę z krajów europejskich oraz z krajów w których mieszkańcy posługują się językiem angielskim, hiszpańskim lub
niemieckim. W pojedynku kulinarnym wzięło udział aż 14 drużyn dwu- i trzyosobowych. Na pięknie zastawionych stołach ( podziękowania w kierunku p. Iwony Barczyńskiej), o których rasowy i charakterystyczny dla danego państwa wygląd zadbali sami uczestnicy, znalazły się potrawy z Austrii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Polski , Węgier,, Włoch, Wielkiej Brytanii. Przygotowane przez uczestników potrawy ocenione zostały przez trzyosobową komisję w składzie: główny degustator p. Witold Jakubczyk i dwójka wykwalifikowanych degustatorek : p. Iwona Barczyńska i p. Anna Łukasik. Wszystkie potrawy w swej kulinarnej wykwintności przeszły oczekiwania również smakoszy językowych i organizatorek wydarzenia kulinarnego: germanistek p. Małgorzaty Zajfert i Agnieszki Mańkowskiej . Po burzliwych dyskusjach komisja przyznała I. miejsce potrawie węgierskiej – wykonawca Bartosz Andrzejewski, II. miejsce potrawie włoskiej – wykonawca Daria Rachuta i Alicja Szala, III. miejsce potrawie hiszpańskiej – wykonawca Marta Janicka. Nieoczekiwanie przyznano wyróżnienie dla najlepiej nakrytego stołu ekipie brytyjskiej w składzie: Patrycja Majtas i Natalia Nowak.
W tym samym czasie grupa językowa z klasy 2alo i 2blo pod opieką p. A. Płaczkowskiej (germanistki) uczestniczyła w dwugodzinnej lekcji języka niemieckiego, która odbyła się w Bibliotece Publicznej im. Stanisława Czernika w Ostrzeszowie. Celem takiej niecodziennej lekcji było uświadomienie uczniom, że tak naprawdę języków obcych można się uczyć nie tylko w szkole, a biblioteki są do tego świetnie przygotowane, ponieważ mają w swojej ofercie materiały dla uczących się języka niemieckiego, angielskiego czy norweskiego takie jak: czasopisma, słowniki , książki czy dostęp do Internetu. Po wyborze artykułu obcojęzycznego uczniowie zachęcili pozostałych do jego przeczytania. Grupa zgodnie stwierdziła, że lekcja z dala od szkoły, w odmiennym "klimacie" pozwala na lepsze poznanie się a praca z obcojęzycznym czasopismem poszerza słownictwo, zmusza do skupienia, motywuje, rozwija wyobraźnię jednym słowem jest interesująca.
Uczniowie klas technikum i liceum uczestniczyli również w bardzo wielu konkursach językowych w auli prawej. Pierwszy konkurs został przeprowadzony przez anglistkę p. K. Dembską z uczniami z klasy III TI i III LA z wiedzy o Irlandii. Zadanie konkursowe polegało na układaniu pytań i odpowiedzi z rozsypanki na czas. Uczniowie, pracując w pocie czoła i ciała w trzyosobowych zespołach wykazali się nie tylko znakomitym refleksem, ale i imponującą znajomością języka angielskiego. W kolejnym zadaniu konkursowym losowano puzzle przedstawiające najsłynniejsze miejsca w Irlandii. Po ułożeniu obrazka należało odszukać na stronach www jak się te miejsca nazywają. Ostatnie zadanie polegało na uzupełnianiu ze słuchu słów utworu "One" słynnej irlandzkiej formacji U2.
Uczniowie klasy 3b brali udział w konkursie ortograficznym zorganizowanym przez anglistę p. A. Kułaka oraz w ćwiczeniach na poprawną pisownię angielskich wyrazów. Trzech
laureatów zostało wyłonionych po zaciętej walce i wyrównanych szansach.
To, że granie w gry komputerowe w wersji anglojęzycznej nie jest tylko bezmyślnym klikaniem myszką ale przede wszystkim atrakcyjną metodą wzbogacania słownictwa zarówno z zakresu nowoczesnych technologii jak i historii udowodniło 27 uczniów klasy 2TI, którzy wzięli udział w konkursie: „ English in the world of computer games” zorganizowanym przez anglistkę p. W. Noskowicz.
Ostatnim punktem programu było wykorzystanie technologii informacyjnej w konkursach i dla wielu uczniów było ciekawym i inspirującym doświadczeniem. Część uczniów klasy IIb uczestniczyło w konkursie zorganizowanym przez anglistkę p. K. Kubiak-Moś i w trzy osobowych grupach pracowali metodą stacji z zastosowaniem QR kodów. Za pomocą aplikacji w telefonie odczytywali instrukcje do zadań poświęconych kulturze Londynu oraz zagadnieniom leksykalnym. Natomiast uczniowie klasy 3b brali udział w konkursie zorganizowanym przez anglistkę p. M. Kraśnicką oraz nauczycielkę języka hiszpańskiego p. M. Gaszewską z wykorzystaniem aplikacji Kahoot. Quiz składał się z 18 pytań odnoszących się do kultury, leksyki oraz zwyczajów krajów hiszpańsko i angielskojęzycznych. Uczniowie na swoich telefonach komórkowych wybierali prawidłową odpowiedz do pytania wyświetlonego na rzutniku.
Dziękuję wszystkim językowcom za zaangażowanie w przygotowania konkursów oraz klas, dziewczynom z Samorządu Uczniowskiego za pomoc w dekorowaniu sal, nauczycielom przedmiotów żywnościowych za bycie w jury konkursowym, nauczycielom architektury i krajobrazu za kwiaty a przede wszystkim Wam – drodzy uczestnicy konkursów za obecność i zaangażowanie w Europejskim Dniu Języków w naszej szkole.
Opracowanie: Malwina Kraśnicka