Tematem jednej z kwietniowych lekcji w klasie 2 b LO na zajęciach z historii sztuki stały się zabytki Syrakuz – miasta usytuowanego we wschodniej części Sycylii, które udało się odwiedzić uczestnikom projektu „Wielojęzyczność i wielokulturowość-wprowadzamy szkołę w europejski i cyfrowy świat na kolejne 50 lat”.
Staraliśmy się w czasie lekcji prześledzić trasę niezwykle cennych zabytków zgromadzonych na wyspie Ortigia, połączonej z Sycylią mostem Ponte Nuovo. Do obiektów, które na pewno należy zobaczyć podczas wizyty na wyspie należą:
• Piazza del Duomo i Katedra – najpiękniejszy plac i fasada katedry. Katedra kryje zachowaną w całości świątynię Minervy (zbudowaną z kolei na miejscu świątyni Ateny z V w. p.n.e.), która została zabudowana świątynią chrześcijańską. Nazwa Ortigia pochodzi od maleńkiej wyspy la isla Ortigia (j. pol. Ortygia), która leży na skraju starożytnego, ufortyfikowanego miasta Syrakuzy, na południowo-wschodnim wybrzeżu Sycylii. Krajobraz Ortygii to ciasne uliczki, pełne barokowych fasad o wielkim przepychu oraz słynny plac Piazza del Duomo, uważany za jeden z najpiękniejszych we Włoszech. Piękno tego miejsca można też podziwiać w filmie „Malena” autorstwa Tornatore.
• Ruiny świątyni Apolla z VII w. p.n.e.
• Źródło Aretusy – to jedno z dwóch (drugie znajduje się pod Syrakuzami) miejsce w Europie, gdzie naturalnie wyrósł papirus.
Pod nazwą Ortigia kryje się jeszcze jedno pojęcie nierozerwalnie związane z geografią, tradycją i środowiskiem naturalnym największej wyspy na Morzu Śródziemnym.
Ortigia di Sicilia to mała włoska firma założona na Sycylii w 2006 roku, produkująca luksusowe kosmetyki do pielęgnacji i artykuły dekoracyjne, w tym niezwykle lubiane, tradycyjne mydełka. Wspaniała estetyka marki została zainspirowana kolorami, zapachami, atmosferą i bogactwem naturalnym Sycylii – najbardziej fascynującym pod względem historii i jednocześnie najbardziej tropikalnym regionem Włoch.
Wszystkie produkty pod marką Ortigia są wytwarzane przez małe, rzemieślnicze rodzinne firmy, które szczycą się jakością swoich wyrobów, z wykorzystaniem naturalnych składników pochodzących z Sycylii. Za kompozycje zapachowe odpowiada włoski mistrz perfumiarstwa Lorenzo Villoresi, wykorzystujący wspaniałe destylaty rosnących na wyspie roślin i kwiatów. Bazą wielu produktów jest naturalna oliwa z oliwek, roślinna gliceryna lub olejek migdałowy. Stosowane barwniki są pochodzenia organicznego. Ta część Sycylii znana jest jako „la Sicilia Orientale” ze względu na bliskość Afryki i niemal tropikalny klimat. Na bogatej wulkanicznej glebie Etny – najwyższego aktywnego wulkanu w Europie – znajdują się setki gajów pomarańczowych i cytrynowych oraz dziko rosnące drzewa grejpfrutowe, migdały, pistacje, szafran, winogrona, oliwki i kaktusy. To także jedyne miejsce, w którym rosną krwisto-czerwone pomarańcze odmiany blood orange.
Staraliśmy się wspólnie z całą klasą odgadywać nazwy produktów z poszczególnych linii: cytrusowa (Bergamotto, Lime di Sicilia, Zagara), kwiatowa (Aragona, Fico d’India, Florio, Melograno), orientalna (Ambra Nera, Sandalo). Nie sposób nie wspomnieć, że perfekcyjny design brandu podkreślają niezwykle oryginalne opakowania inspirowane motywami mozaik pochodzących z Palazzo dei Normanni w Palermo, co podkreśla unikatowy charakter tej sycylijskiej marki.
ŹRÓDŁO:
https://houseofmerlo.pl/pl/menu/ortigia-sicilia-286.html
https://www.ortigiasicilia.com/en/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Syrakuzy
Autor tekstu: Anna Klósak