Ogólny      2024-01-02 00:00:00

Lekcja historii sztuki w języku włoskim na przykładzie wybranych dzieł Botticelli i Canova

W listopadzie 2023r. uczniowie klasy 2bLO na zajęciach z historii sztuki zapoznali się z tekstami w języku włoskim poświęconymi 2 dziełom artystów włoskich. Czytając opisy dzieł sztuki „Narodziny Wenus” Sandro Boticcelli oraz „Eros i Psyche” Antonio Canova uczniowie - nie zaglądając do słownika - starali się zrozumieć jak największą ilość słów i znaleźć kontekst tekstu. la composizione …sull’isola di Cipro …dell’amore e della bellezza.. del mare… venti Zefiro …pura e perfetta come una perla…. una giovane donna, identificata come simbolo di amore e bellezza(…)Botticelli prende ispirazione da statue di epoca classica – to tylko wybrane fragmenty tekstu, który okazał się nietrudnym do przetłumaczenia. Podstawowe kategorie w karcie zabytku były równie łatwe (np.Museo, Collezione, Pittura, Collocazione, Tecnica, Tempera su tela, Dimensioni, Inventario). Przy okazji przygotowania materiałów do lekcji ze strony https://www.uffizi.it/opere/nascita-di-venere omówiliśmy również pojęcia związane ze sztuką Florencji. Znaleźliśmy odpowiedzi na pytania: Czym są Gli Uffizi i skąd pochodzi ta nazwa? Co to jest korytarz Vasariego? Gdzie znajduje się Palazzo Pitti i jak wyglądają ogrody Boboli? (Le Gallerie degli Uffizi, Gli Uffizi, Corridoio Vasariano, Palazzo Pitti). Udział nauczycieli w kursie języka włoskiego w ramach projektu „WIELOJĘZYCZNOŚĆ I WIELOKULTUROWOŚĆ-WPROWADZAMY SZKOŁĘ W EUROPEJSKI I CYFROWY ŚWIAT NA KOLEJNE 50 LAT” pozwolił nauczycielom na naukę języka włoskiego a w konsekwencji na zaznajomienie uczniów ze słownictwem w języku włoskim z zakresu historii sztuki. Autor tekstu: Anna Klósak i Aleksandra Zmuda

Opracowanie: Szkolny zespół redakcyjny


Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie