Zespół Szkół Nr 2 im. Przyjaźni Polsko – Norweskiej w Ostrzeszowie od kilku lat z sukcesem realizuje projekty zagranicznych praktyk zawodowych dla swoich uczniów. Podobnie było także w minionym roku szkolnym. Tym razem uczniowie profesjonalne szlify zdobywali we Włoszech, Hiszpanii i w Czechach.
Miniony rok szkolny był w Zespole Szkół Nr 2 w Ostrzeszowie czasem obfitującym w zagraniczne mobilności, gdyż realizowane były aż dwa projekty, w związku z tym uczniowie mogli wyjechać na zagraniczne praktyki zawodowe na początku roku szkolnego oraz pod jego koniec. Wiosenne mobilności uczniów możliwe były dzięki projektowi pt: „Europejskie praktyki zawodowe szansą na lepszy start dla uczniów ZS Nr 2 w Ostrzeszowie”. Był to projekt realizowany ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, na którego realizację szkoła pozyskała środki w wysokości 101 576,00 EURO. Uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 w Ostrzeszowie kolejny raz mieli możliwość przekonać się, jak ich zawód wykonuje się poza granicami kraju podczas dwutygodniowych praktyk zawodowych w zagranicznych firmach i centrach kształcenia.
Tym razem praktyczne doświadczenie poza granicami kraju zdobywali uczniowie kształcący się w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych, technik logistyk, mechatronik, mechanik pojazdów samochodowych i technik rolnik. W realizowanym projekcie uczestnicy szlifowali swe umiejętności i poszerzali doświadczenie zawodowe w firmach we Włoszech, Hiszpanii oraz w centrach kształcenia w Czechach i w Niemczech. Projekt zakładał także realizację praktyk dla technika informatyka, niestety pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany co do tej grupy zawodowej.
Projekt, poza możliwością odbycia praktyk zawodowych w atrakcyjnych miejscach w Europie, zapewniał uczniom także bogaty program kulturowy. Poszczególne grupy miały okazję zwiedzić takie miejsca jak San Marino, Wenecję we Włoszech, Malagę, Granadę w Hiszpanii, czy Pragę w Czechach. Niewątpliwym atutem zagranicznych praktyk był także rozwój językowy uczestników. Codzienne obcowanie z językiem obcym, ciągłe stykanie się z nim w miejscach pracy, jak i w codziennych sytuacjach przyczyniło się do przełamania bariery językowej i poszerzenia umiejętności komunikacyjnych.
Projekt zrealizowany w Zespole Szkół Nr 2 był kolejnym, dzięki któremu uczniowie szkoły mieli zapewnioną możliwość wielostronnego rozwoju na płaszczyźnie zawodowej, kulturowej i językowej. Udział w zagranicznych mobilnościach to szansa na zdobycie nowego doświadczenia zawodowego, poznania nowych technologii stosowanych w obrębie danej dziedziny, poznania panującego w danym kraju etosu pracy, poszerzenia umiejętności językowych, poznania nowej kultury a wreszcie pokonania własnych słabości i ograniczeń. Wszystkich tych pozytywów doświadczyli uczestnicy projektu o czym świadczą ich pozytywne opinie dotyczące udziału w mobilnościach.
Ewelina Ulichnowska - Kosik
Opracowanie: Szkolny zespół redakcyjny