SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU „SOLIDARNOŚĆ PODAJ DALEJ”
Program Solidarność. Podaj dalej! to projekt realizowany międzynarodowo od 2016 roku równolegle we Francji, Chorwacji, Hiszpanii i Polsce. Opiera się na prostym pomyśle przypominającym ideę „wiadomości w butelce”. Co roku, 21 marca, podczas Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem młodzi ludzie wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź.
Każda kartka niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez same zdjęcia, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami ze wszystkich krajów programu, a z drugiej dzięki osobistej wiadomości napisanej przez uczniów.
Solidarność. Podaj dalej! daje młodym ludziom impuls do refleksji na temat różnorodności i różnych form dyskryminacji, uczyć analizowania obrazów, budzi ciekawość i zainteresowanie innymi, rozwija krytyczne myślenie i wyobraźnię. Uczy wypowiadać się otwarcie i dzielić się przemyśleniami, analizować własne uprzedzenia i stawiać im czoło.
W tym roku szkolnym w 2 semestrze zajęć wzieliśmy udział w projekcie.Uczniom bardzo spodobała się praca ze zdjęciami, która w związku z sytuacją związaną z pandemią odbyła się w trybie zdalnym ( wszystkie zajęcia dotyczące analizy obrazu, fotografii, praca i ćwiczenia).Uczniowie z klasy 2 a LO oraz uczennice z kl.III LO - redagowali wiadomośći , które poruszają ważne problemy społeczne. Spodobał nam się uniersalizm oraz dojrzałość interpretacyjna naszych licealistów.
Powstały ciekawie zredagowane wiadomości-nawiązujące swoja formą do listu. Największą popularnością wśród uczniów -cieszyły się fotografie z Polski i Hiszpanii. Być może na uniwersalizm tych zdjęć, spowodował, iż uczniowie z naszej szkoły najchętniej sięgali po te właśnie fotografie redagując wiadomość do nieznanego adresata.
Ostatecznie w związku z tym, że pojawiły się głosy ,że wracamy do szkół i nauczanie będzie mogło jeszcze w tym roku szkolnym odbywać się w trybie stacjonarnym, zdecydowaliśmy-iż chcemy zachować jednak pierwotną formę pocztówki-napisaną odręcznie przez uczniów. Uczniowie po powrocie do szkół-przepisali wiadomość i zredagowane przez siebie podczas zdalnego nauczania. Kartki napisane „odręcznie” zostały wysłane. Dziękujemy uczniom, którzy wzięli udział w projekcie.
Małgorzata Susarska
Program Solidarność. Podaj dalej! to projekt realizowany międzynarodowo od 2016 roku równolegle we Francji, Chorwacji, Hiszpanii i Polsce. Opiera się na prostym pomyśle przypominającym ideę „wiadomości w butelce”. Co roku, 21 marca, podczas Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem młodzi ludzie wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź.
Każda kartka niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez same zdjęcia, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami ze wszystkich krajów programu, a z drugiej dzięki osobistej wiadomości napisanej przez uczniów.
Solidarność. Podaj dalej! daje młodym ludziom impuls do refleksji na temat różnorodności i różnych form dyskryminacji, uczyć analizowania obrazów, budzi ciekawość i zainteresowanie innymi, rozwija krytyczne myślenie i wyobraźnię. Uczy wypowiadać się otwarcie i dzielić się przemyśleniami, analizować własne uprzedzenia i stawiać im czoło.
W tym roku szkolnym w 2 semestrze zajęć wzieliśmy udział w projekcie.Uczniom bardzo spodobała się praca ze zdjęciami, która w związku z sytuacją związaną z pandemią odbyła się w trybie zdalnym ( wszystkie zajęcia dotyczące analizy obrazu, fotografii, praca i ćwiczenia).Uczniowie z klasy 2 a LO oraz uczennice z kl.III LO - redagowali wiadomośći , które poruszają ważne problemy społeczne. Spodobał nam się uniersalizm oraz dojrzałość interpretacyjna naszych licealistów.
Powstały ciekawie zredagowane wiadomości-nawiązujące swoja formą do listu. Największą popularnością wśród uczniów -cieszyły się fotografie z Polski i Hiszpanii. Być może na uniwersalizm tych zdjęć, spowodował, iż uczniowie z naszej szkoły najchętniej sięgali po te właśnie fotografie redagując wiadomość do nieznanego adresata.
Ostatecznie w związku z tym, że pojawiły się głosy ,że wracamy do szkół i nauczanie będzie mogło jeszcze w tym roku szkolnym odbywać się w trybie stacjonarnym, zdecydowaliśmy-iż chcemy zachować jednak pierwotną formę pocztówki-napisaną odręcznie przez uczniów. Uczniowie po powrocie do szkół-przepisali wiadomość i zredagowane przez siebie podczas zdalnego nauczania. Kartki napisane „odręcznie” zostały wysłane. Dziękujemy uczniom, którzy wzięli udział w projekcie.